MAN TGE TILT STANDAARD COMFORT EN VEILIGHEIDSFUNCTIES NAAR EEN HOGER NIVEAU
De MAN TGE krijgt met het modeljaar 2025 een uitgebreide functionele en interieurupdate. De "vrachtwagen onder de bestelwagens" maakt dus de grootste technologische sprong in zijn geschiedenis.
Bestelwagen van MAN Truck & Bus krijgt de bijnaam Next Level
- MAN TGE Next Level met verbeterde actieve en passieve veiligheid
- Elf nieuwe rijhulpsystemen, in totaal 27 rijhulpsystemen beschikbaar
- Geavanceerd MAN Media Van-touchdisplay voor veilige bediening van infotainment- en voertuigfuncties
- Standaard functionaliteiten voor de bestuurder: MAN SmartLink, digitaal instrumentenpaneel, Keyless Go, multifunctioneel stuurwiel, elektronische parkeerrem
- Verbeterde cyberveiligheid
- Lanceringseditie met designelementen
De MAN TGE krijgt met het modeljaar 2025 een uitgebreide functionele en interieurupdate. De "vrachtwagen onder de bestelwagens" maakt dus de grootste technologische sprong in zijn geschiedenis. De bestelwagen van MAN Truck & Bus krijgt een volledig nieuwe boordnetwerkarchitectuur. Een nieuwe generatie regeleenheden voldoet enerzijds aan de hogere eisen op het gebied van cyberveiligheid en verhoogt anderzijds aanzienlijk de actieve en passieve veiligheid voor bestuurders en andere weggebruikers met behulp van nieuwe rijhulpsystemen. De MAN TGE is zo beter beschermd tegen digitale manipulatie en ongeoorloofde wijzigingen van de voertuigsoftware en is bovendien ideaal uitgerust voor toekomstige digitale online diensten. Een ander voordeel is de mogelijkheid voor draadloze updates. Hierdoor zijn er geen werkplaatsbezoeken nodig voor software-updates en wordt de stabiliteit van de software voortdurend verbeterd.
De combinatie van nieuwe regeleenheden en nieuwe radarsensoren en camera's heeft het ook mogelijk gemaakt om de veiligheids- en rijhulpsystemen aanzienlijk te verbeteren. Blind Spot Warning en Drive Off Warning zijn bijvoorbeeld volledig nieuw. Deze zijn nu standaard voor alle MAN TGE's van meer dan 3,5 ton met N2-goedkeuring en optioneel voor voertuigen met N1-goedkeuring. De optionele rijhulpsystemen Cruise Assist, Cruise Assist Plus en Turn Assist zijn ook nieuwe ontwikkelingen. Bovendien zijn bijna alle systemen herzien en zijn hun functies uitgebreid. Opvallend is ook de uitgebreide lijst standaard rijhulpsystemen. Elke MAN TGE Next Level wordt geleverd met Fatigue Detection, Traffic Sign Information, Intelligent Speed Assist, Emergency Brake Assist1, Parking Assist1, Active Lane Guard System, Cruise Control en Tyre Pressure Monitoring System. Al deze standaard rijhulpsystemen tillen de actieve veiligheid van MAN-bestelwagens naar een hoger niveau.
Ook nieuw in de standaarduitrusting van de MAN TGE met N1-goedkeuring zijn de passagiersairbag en een ongevalsregistratiesysteem. Dit laatste registreert en bewaart kritieke, botsingsgerelateerde parameters en informatie kort voor, tijdens en onmiddellijk na een botsing. Op die manier zijn belangrijke gegevens beschikbaar voor ongevalsonderzoeken en analyses van de prestaties van veiligheidsuitrusting. De passagiersairbag vooraan is nog steeds beschikbaar als optie voor voertuigen met N2-goedkeuring.
De TGE Next Level heeft ook heel wat nieuwe comfortkenmerken: een nieuw dashboard met digitaal instrumentenpaneel en een groot MAN Media Van-touchdisplay voor de bediening van de voertuigfuncties en het infotainment-systeem. De ingrijpend herziene elektrische installatie en elektronica van het voertuig in combinatie met de nieuwe bestuurderswerkplek en de nieuwe en geactualiseerde rijhulpsystemen tillen de MAN TGE naar een hoger niveau, vandaar de bijnaam 'Next Level'. De productie van de eerste modelvarianten begint in juni 2024 en in de loop van het jaar volgen er meer.
Onder de motorkap is de MAN TGE nieuw en toekomstbestendig met modeljaar 2025. Het opvallende, dynamische exterieur blijft echter vrijwel ongewijzigd. MAN Truck & Bus heeft daarom met de TGE Next Level Edition een subtiele blikvanger gecreëerd door middel van visuele accenten. De editie is nu al te bestellen. Deze bestaat uit de lanceringskleur Pale Copper Metallic, spiegelkappen in Piano Black, een boemerangafwerking op de bumper in zilver, een 'Next'-badge in de grille en 17-inch lichtmetalen velgen in zilver of optioneel in zwart.
Wat de aandrijving betreft, is er een kleine verandering in de portefeuille. De 2.0 liter-turbodieselmotor en de keuze tussen handgeschakeld en een 8-trapsautomaat blijven hetzelfde. De vorige instapmotor van 75 kW (102 pk) zal niet langer worden aangeboden vanwege de beperkte vraag van klanten. Drie vermogensniveaus zijn nu standaard beschikbaar: 103 kW (140 pk), 120 kW (163 pk) en 130 kW (177 pk).
De hoge servicekwaliteit voor de MAN TGE blijft onveranderd, met specifieke expertise voor bedrijfswagens, 24 uurspechverhelping en lange openingstijden in veel vestigingen. De digitale service MAN ServiceCare is ook beschikbaar op de MAN TGE Next Level voor een soepele communicatie tussen de voertuigbestuurder en de werkplaats. MAN ServiceCare is een digitaal onderhouds- en reparatiebeheersysteem voor de voertuigbestuurder.
De ultramoderne cockpit
Het dashboard van de MAN TGE werd volledig hertekend en heeft nu een vrijstaand touchdisplay in het midden. Het ergonomische stuurwiel, waarmee de nieuwe rijhulpsystemen rechtstreeks geselecteerd kunnen worden, kreeg ook een nieuw ontwerp. Het nieuwe instrumentenpaneel is standaard volledig gedigitaliseerd en biedt de bestuurder uitgebreide opties voor het aanpassen van displays en informatie.
Het meest opvallende hoogtepunt van de nieuwe cockpit is echter het nieuwe MAN Media Van-infotainmentsysteem, het moderne bedieningscentrum voor de bediening van infotainment en voertuigfuncties. Drie varianten van het infotainmentsysteem zijn beschikbaar: De standaard MAN Media Van met 10,4”-scherm, MAN Media Van Navigation met 10,4”-scherm (en optionele functies) en MAN Media Van Navigation Business met 12,9”-scherm (en optionele functies). De optionele functies zijn bijvoorbeeld mediastreaming via de streamingdienst Tidal en spraakbesturing. Op verzoek kan er ook een inductief laadstation worden besteld voor het draadloos opladen van slimme apparaten. Voor een betere communicatie met de achterste zitrij in de crewcab kunnen de voorste microfoon en achterste luidsprekers geselecteerd worden. Deze optionele functie wordt In-Car Communication genoemd.
DAB-tuner, bluetooth-interface en MAN SmartLink voor smartphone-integratie (Android Auto of Apple CarPlay) zijn standaard geïnstalleerd in de MAN Media Van. Dit betekent dat het MAN Media Van-scherm bepaalde apps kan weergeven en dat de bestuurder deze rechtstreeks via het aanraakscherm of via de MAN TGE-bedieningselementen kan bedienen.
Andere nieuwe standaardfuncties die het rijden met de MAN TGE nog aangenamer, veiliger en gemakkelijker maken, zijn Keyless Go, een elektronische parkeerrem en twee USB-C-poorten. Bovendien heeft de TGE met automatische transmissie niet langer de vorige versnellingspook. Een automatische versnellingspook op het stuurwiel is nu beschikbaar voor het selecteren van de rijmodi. Dit vergroot de beschikbare ruimte in de cabine, net als de nieuwe elektronische parkeerrem, die wordt geactiveerd via een knop in de cockpit. De vroegere handremhendel naast de bestuurdersstoel is niet langer nodig. Bovendien beveiligt de elektronische parkeerrem met de "Auto Hold"-functie het voertuig tegen wegrollen bij stilstand, door automatisch de parkeerrem in te schakelen zonder dat het rempedaal ingedrukt hoeft te worden. Dit ontlast de bestuurder, bijvoorbeeld bij stapvoets verkeer, wanneer hij stilstaat voor verkeerslichten of bij een spoorwegovergang met een stijgende of dalende helling.
Met de nieuwe Keyless Go-functie wordt het contact op afstand geactiveerd in plaats van met een sleutel. Een bijkomende knop in de cockpit wordt dan gebruikt om de motor te starten en te stoppen zonder sleutel. Een handige functie die tijd bespaart.
Tot vier nieuwe USB-C poorten zijn beschikbaar voor gegevensoverdracht en het opladen van mobiele apparaten met 45 W laadvermogen. Twee onder de middenconsole, één boven op het dashboard en één boven de voorruit.
De rijhulpsystemen - standaarduitrusting
Met de introductie van de TGE Next Level is het aantal standaard beschikbare systemen naar een aanzienlijk hoger niveau getild. De volledig nieuwe rijhulpsystemen voor de bestuurder Blind Spot Warning en Drive Off Warning zijn standaard gemonteerd op de TGE's met N2-goedkeuring en worden als optie aangeboden op de TGE's met N1-goedkeuring. Blind Spot Warning maakt gebruik van radarsensoren om de dodehoekzone naast het voertuig te bewaken (afhankelijk van of het voertuig links of rechts rijdt) en vermindert het risico op aanrijdingen met fietsers, vooral bij het keren. Het kan optioneel uitgebreid worden om beide zijden van het voertuig te bewaken. De Drive Off Warning maakt gebruik van een multifunctionele camera en radar om het gebied voor de auto in de gaten te houden en helpt bij het wegrijden aanrijdingen met voetgangers of fietsers te voorkomen. Bij beide systemen wordt de bestuurder visueel en akoestisch gewaarschuwd.
De volgende systemen zijn nieuw in de standaarduitrusting: Active Lane Guard System, Parking Assist, Fatigue Detection, Traffic Sign Information, Intelligent Speed Assist en Tyre Pressure Monitoring System. Er zijn ook cruisecontrol- en snelheidsbegrenzerfuncties. En ook de Emergency Brake Assist behoort nog steeds tot de standaarduitrusting. Dit betekent dat de MAN TGE veiliger is dan ooit, zelfs standaard.
Active Lane Guard System
Het Active Lane Guard System helpt de bestuurder om de auto op zijn rijstrook te houden door stuuringrepen te corrigeren. Met name de herkenning van de rijbaangrens is verbeterd en het werkt nu ook op basis van gras en de berm. Het verloop van de rijstrookgrenzen wordt gedetecteerd door een camera. Bovendien waarschuwt het systeem de bestuurder door middel van stuurwieltrillingen of een geluidssignaal als een rijstrookgrens onbedoeld wordt overschreden.
Parking Assist
Het parkeerhulpsysteem gebruikt parkeerafstandssensoren om de omgeving voor en achter het voertuig te bewaken en ondersteunt de bestuurder bij het parkeren door de afstand tot statische obstakels weer te geven, zowel in het instrumentenbord als op het MAN Media Van-scherm. Nieuw is dat bij een dreigende aanrijding automatisch een noodstop wordt ingeschakeld. Er kan geen parkeerhulp geïnstalleerd worden op voertuigen met een plat frame die wind vangen.
Fatigue Detection
Als een kort of langdurig aandachtsverlies wordt gedetecteerd, waarschuwt het Fatigue Detection-systeem de bestuurder, zowel visueel op het instrumentenbord en op het MAN Media Van-scherm, als ook haptisch door de veiligheidsgordel kort aan te spannen. Het huidige slaperigheids- en afleidingsniveau en de reistijd sinds de laatste pauze worden weergegeven, met aanbevelingen voor pauzes en suggesties om een rustplaats te vinden.
Traffic Sign Information
Traffic Sign Information informeert de bestuurder op de instrumentengroep en op het MAN Media Van-scherm over verkeersborden die door camera's zijn gedetecteerd of die worden bepaald aan de hand van navigatie- en routegegevens. Als de snelheidslimiet wordt overschreden, wordt de bestuurder visueel en akoestisch gewaarschuwd.
Intelligent Speed Assist
De Intelligent Speed Assist bepaalt de maximumsnelheid op basis van de geactiveerde snelheidsbegrenzer, geregistreerde verkeersborden en voorspellende routegegevens en remt automatisch af tot de maximumsnelheid. Hij accelereert automatisch tot de snelheid die eerder op het display werd ingesteld wanneer de snelheidslimiet wordt geannuleerd. Als de bestuurder de snelheidslimiet handmatig overschrijdt, krijgt hij een visuele en akoestische waarschuwing.
Emergency Brake Assist
Emergency Brake Assist helpt aanrijdingen met voorliggers te voorkomen. Het ondersteunt de bestuurder met automatisch remmen, waarschuwt visueel, haptisch en akoestisch als de afstand te klein is en kan ook een automatische noodstop initiëren als de automatische transmissie is ingebouwd. De nieuwe, geïntegreerde voetgangers- en fietsersdetectiefunctie breidt de reeks functies ook uit naar andere weggebruikers.
Tyre Pressure Monitoring System
Het Tyre Pressure Monitoring System is nu ook mogelijk met dubbele banden. Het systeem bepaalt de huidige bandenspanning met behulp van sensoren in de wielen (nieuw: inclusief reservewiel) en informeert de bestuurder voor en tijdens de rit, samen met een visuele en akoestische waarschuwing in geval van lage bandenspanning of snel spanningsverlies.
De rijhulpsystemen - optionele uitrusting
De technologische vooruitgang van de nieuwe regeleenheden, sensoren en camera's die in het voertuig zijn geïnstalleerd, maakt de introductie van nieuwe en verbeterde rijhulpsystemen mogelijk. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is de toegenomen rekenkracht onder de motorkap. Met de rijhulpsystemen biedt de MAN TGE een nog betere bescherming voor de inzittenden en andere weggebruikers en draagt hij bij aan de verhoging van de verkeersveiligheid.
Volledig nieuwe, optionele rijhulpsystemen zijn de Turning Assist en Cruise Assist Plus (inclusief Emergency Assist). Opmerkelijke verbeteringen zijn aangebracht aan Park Steering Assist, Rear View Camera met dynamische geleidingslijnen, ACC Stop & Go en Emergency Assist.
Turn Assist
Turn Assist helpt frontale aanrijdingen met tegenliggers te voorkomen door automatisch te remmen bij het afslaan naar de tegenoverliggende rijstrook.
Park Steering Assist
De Park Steering Assist ondersteunt de bestuurder bij het parkeren in parallelle en haakse parkeervakken. Hiervoor wordt de parkeerplaats eerst gedetecteerd door sensoren en wordt de geschikte grootte getoond aan de bestuurder. Tijdens het geassisteerde parkeerproces bedient de bestuurder het gas- en rempedaal, vervolgens neemt de parkeerassistent het stuur over en remt het het voertuig automatisch af wanneer de snelheid te hoog is of wanneer er een aanrijding dreigt.
Rear View Camera
De Rear View Camera toont voortaan de omgeving achter het voertuig aan de bestuurder op het MAN Media Van-scherm met dynamische in plaats van statische geleidingslijnen. Dit verbetert de oriëntatie voor de bestuurder, omdat de geleidingslijnen zich voortdurend aanpassen aan de weg. De hogere resolutie van de camera zorgt ook voor een betere weergave op het scherm van de MAN Media Van en dus ook voor een betere zichtbaarheid.
ACC Stop & Go
ACC Stop & Go regelt halfautomatisch het accelereren en remmen op basis van de snelheid ingesteld door de bestuurder of de afstand tot de voorligger. Na remmen tot stilstand start het systeem halfautomatisch op; na een melding moet de bestuurder de automatische herstart bevestigen door het gaspedaal aan te raken. ACC Stop & Go is alleen beschikbaar als onderdeel van Cruise Assist of Cruise Assist Plus.
Active Lane Guard System en Traffic Jam Assist
De Active Lane Guard System en Traffic Jam Assist regelen ook het accelereren en remmen op basis van de snelheid die de bestuurder heeft ingesteld of de afstand tot de voorligger. Het corrigeert ook stuurbewegingen om het voertuig op zijn rijstrook te houden. Na remmen tot stilstand start het systeem volledig automatisch op en houdt het het voertuig automatisch in het midden van de rijstrook. De Active Lane Guard System en Traffic Jam Assist zijn alleen beschikbaar in Cruise Assist in combinatie met ACC Stop & Go.
Emergency Assist
Emergency Assist controleert continu de activiteit van de bestuurder op het gaspedaal, het stuur en de remmen. Als er in een uitzonderlijke situatie geen activiteit van de bestuurder is - bijvoorbeeld in het geval van een gezondheidsprobleem of verlies van rijgeschiktheid - kan Emergency Assist de besturing van het voertuig overnemen om het voertuig tot stilstand te brengen en het vervolgens beveiligen (alarmknipperlichten activeren, een eCall maken, deuren ontgrendelen).
Dreigende gevolgen zoals het verlaten van de rijbaan, kop-staartbotsingen en het in gevaar brengen van andere weggebruikers kunnen zo binnen de systeemgrenzen worden afgewend.
Emergency Assist is alleen beschikbaar in combinatie met ACC Stop & Go in Cruise Assist Plus en dus alleen voor auto's met automatische transmissie.
Cruise Assist
Cruise Assist combineert de functies van ACC Stop & Go, Active Lane Guard System en Traffic Jam Assist om de bestuurder te helpen afstand, snelheid en rijstrookpositie te behouden. Daartoe wordt de halfautomatische controle van de acceleratie- en remprocessen gecombineerd met de laterale controle van de stuurbewegingen om binnen de rijstrook te blijven.
Cruise Assist Plus
Cruise Assist Plus bestaat uit de functies van ACC Stop & Go, Emergency Assist, Active Lane Guard System en Traffic Jam Assist. Het is enkel verkrijgbaar voor voertuigen met een automatische versnellingsbak.
Lane Change Assist
Lane Change Assist ondersteunt de bestuurder bij het wisselen van rijstrook door actief de omgeving in de gaten te houden - nu met een aanzienlijk groter detectiebereik dankzij nieuwe sensoren. Bovendien biedt de geïntegreerde waarschuwing nu nog betere ondersteuning tegen dwarsverkeer van achteren bij het achteruitrijden uit een uitrit of parkeervak en activeert het systeem automatisch een noodstop bij een dreigende aanrijding. In beide gevallen kunnen aanrijdingen met andere voertuigen doeltreffend worden vermeden. De Lane Change Assist is alleen beschikbaar voor gesloten bestelwagens.
1 Niet standaard inbegrepen in modellen met schutbord en platframe-schutbord.
Voertuigen tonen de status van de pre-series. Standaard geleverde uitrusting en rijhulpsystemen kunnen veranderen. Rijhulpsystemen van de MAN TGE verhogen de veiligheid en helpen de bestuurder ongevallen te voorkomen binnen de technische mogelijkheden van het systeem. Speciale uitrustingen tegen meerprijs. Onder voorbehoud van wijzigingen zonder voorafgaande kennisgeving. Wijzigingen en fouten voorbehouden.
Opmerking
Sinds 25 april 2024 is de officiële lanceringsvideo beschikbaar op deze link. De MAN TGE Next Level: Gewoon uitzonderlijk. Voor alledaagse uitdagingen. Het is een klik waard!