MAN Truck & Bus breidt het eTruck-portfolio voor zijn klanten aanzienlijk uit. Het aantal configureerbare eTruck-varianten is gestegen tot meer dan een miljoen van de drie eerder gedefinieerde klantcombinaties.

800 h iot man ifat pressekonferenz 01
  • Het MAN eTruck-portfolio breidt zich uit tot meer dan een miljoen mogelijke varianten ten opzichte van de vorige drie vaste klantencombinaties
  • Nieuwe MAN eTGX en eTGS flexibel configureerbaar met verschillende wielbases, cabines, motorvermogens, accucombinaties en branchespecifieke uitrustingen
  • Batterijlevensduur tot 1,6 miljoen kilometer of tot 15 jaar, afhankelijk van het gebruik
  • Laadvermogen tot 2,4 ton door klantspecifieke selectie van het aantal accu's
  • Branchespecifiek 360-graden eMobility-advies vormt een aanvulling op het dienstenaanbod
  • Innovaties op het gebied van assistentie- en veiligheidssystemen voor elektrische en conventionele vrachtwagens en MAN PowerMatic-versnellingsbakken voor MAN TGL en TGM

De nieuwe chassisversies van de eTGX en eTGS kunnen in hoge mate worden aangepast met een verscheidenheid aan wielbases, cabineversies, motorvermogensklassen, accucombinaties, laadaansluitposities en tal van andere branchetypische kenmerken. MAN presenteerde de nieuwe 4x2- en 6x2-chassisreeks voor het eerst op 13 mei aan het begin van IFAT 2024, 's werelds toonaangevende vakbeurs voor water-, riolerings-, afval- en grondstoffenbeheer, in München. Het nieuwe volledig elektrische chassis is de ideale voertuigbasis voor de meest uiteenlopende toepassingseisen in de gemeentelijke en utiliteitssector. Dankzij een verwachte voorspelde prestatieperiode van maximaal 1,6 miljoen kilometer of tot 15 jaar, afhankelijk van het type toepassing, zijn de batterijen ook uiterst duurzaam en uitermate geschikt voor gebruik in gemeenten.

"Bodybuilder en branche-expertise heeft altijd in het DNA van MAN gezeten. Bij de ontwikkeling van onze nieuwe eTrucks hebben we ook in een vroeg stadium en doelgericht de expertise van carrosseriefabrikanten betrokken. Dit stelt ons in staat om elke klant de optimale combinatie van elektrisch voertuig en opbouw te bieden voor hun toepassingsvereisten. De nieuwe MAN eTruck voldoet aan alle voorwaarden voor een duurzame elektrificatie van de gemeentelijke en utiliteitssector", aldus Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur voor Sales and Customer Solutions bij MAN Truck & Bus, tijdens de persconferentie van MAN op IFAT.

De 18 tot 28 ton wegende MAN eTGX- en MAN eTGS-chassis met hun optionele 333, 449 of 544 pk elektrische pk bieden met hun drie, vier, vijf of zes modulair combineerbare en variabel positioneerbare accu's precies wat het uitgebreide assortiment opbouwoplossingen nodig heeft: flexibele vrije ruimte voor carrosseriedelen op het voertuigframe, een breed scala aan mechanische en elektrische aandrijvingen voor carrosseriefuncties in verschillende vermogensklassen, Tot negen verschillende wielbases, zes cabinevarianten, gestuurde en ongestuurde naloopassen, lucht- en volledige luchtvering, speciaal op de betreffende toepassing afgestemde rijprogramma's en tal van andere branchetypische kenmerken.

Afvalinzamelingsvoertuigen als achter- of zijladers, rol- en portaalladers, bijv. voor bouwpuinbakken, platformwagens, driezijdige kippers en kraankippers voor het transport van bouwmaterialen, maar ook sneeuwruimers of hoogwerkers kunnen eenvoudig worden gerealiseerd op het nieuwe MAN eTruck-chassis, samen met vele andere opbouwoplossingen. En met een grote actieradius, want zelfs voor de kortste wielbasis van 3,75 meter zijn er vijf accu's met een bruikbare capaciteit tot 400 kWh beschikbaar. Dit komt overeen met een actieradius tot 500 kilometer zonder tussentijds opladen. Typische dagelijkse kilometers in gemeentelijke en afvalverwijderingstoepassingen zijn daarom ook mogelijk met een kleiner aantal batterijen. In ruil daarvoor neemt het beschikbare laadvermogen toe met maximaal 2.400 kilogram.

Branchespecifiek: uitgebreid eMobility-advies en -diensten

In lijn met het nieuwe eTruck-assortiment presenteert MAN zijn 360-graden eMobility Consulting op de IFAT-beurs. Het advies over de overstap naar elektromobiliteit omvat klantspecifieke analyses van de inzet van voertuigen en de eisen aan de laadinfrastructuur. Ook de laadpalen zelf maken deel uit van het aanbod door samenwerkingen met leveranciers van laadinfrastructuur. Net als bij conventioneel aangedreven vrachtwagens zijn er ook servicecontracten en financieringsoplossingen die speciaal zijn afgestemd op elektromobiliteit en de behoeften van de milieutechnologiesector, evenals tal van digitale diensten voor het gebruik van de nieuwe elektrische leeuwen.

Branche-expertise: MAN met een breed portfolio aan toepassingen op IFAT

Naast een nieuwe MAN eTGS met afrolkipperopbouw zal MAN op de IFAT ook zijn voertuigexpertise voor een breed scala aan milieutechnische carrosserieën demonstreren met conventioneel aangedreven tentoonstellingsstukken. Een compacte en wendbare afvalverzamelaar voor stadscentra en voetgangerszones op basis van de MAN TGE bestelwagen en een MAN TGM met winterdienstuitrusting vertegenwoordigen de tonnageklassen van 3,5 tot 18 ton. MAN Individual presenteerde op de IFAT zijn uitgebreide reeks branchespecifieke aanpassingen aan het chassis en de cabine, met name voor de nieuwe MAN eTrucks. Als primeur op het gebied van veiligheids- en assistentiesystemen introduceerde MAN op de beurs de compatibiliteit van de noodremhulpfunctie en de montageplaat voor sneeuwploegen. Dit wordt mogelijk gemaakt door een nieuw geplaatste radarsensor die niet wordt afgedekt door de plaat die aan de voorkant van het voertuig is gemonteerd.

Voordelen voor de branche: nieuwe assistentie-, veiligheids- en comfortfuncties

Voor het eerst presenteerde MAN op een beurs ook nieuwe assistentie-, veiligheids- en comfortfuncties, die sinds 2024 beschikbaar zijn voor zowel elektrisch als conventioneel aangedreven voertuigen in de vrachtwagenserie. Deze omvatten voetgangers- en fietsersdetectie, die vooral belangrijk is in het stadsverkeer en helpt om kritieke situaties onschadelijk te maken, vooral voor de meest kwetsbare weggebruikers. De functie "Front Detection" is ook geïntegreerd in de waarschuwings- en remstrategie van de derde generatie van MAN's Emergency Brake Assist (EBA). Verdere innovaties zijn verkeersbordherkenning, bandenspanningsweergave, elektronische koppelingshulp en een nieuw achteruitrijcamerasysteem om chauffeurs te ondersteunen en te ontlasten bij hun afwisselende en veeleisende werk. Bovendien kunnen de nieuwe automatische versnellingsbak met koppelomvormer MAN PowerMatic de MAN TGL en TGM nu nog efficiënter en met minder slijtage schakelen, wat een aanzienlijke verhoging van het comfort betekent, vooral in gemeentelijke en utiliteitstoepassingen met veel start- en stopmanoeuvres.